Nem járt még nálunk? Segíthetünk?

Online bejelentkezés | Kapcsolat

Amit a szuvasodásról általában tudni kell!

A konzerváló fogászat, vagy megtartó fogászat a fogorvoslás egyik legdinamikusabban fejlődő ága. Mindenkinek – fogorvosnak és páciensnek is – az a legjobb, ha a saját fogunkat tudjuk megőrizni és évtizedekig használni. Ehhez persze bizonyos időközönként kisebb-nagyobb beavatkozásokra van szükség. Ha időben meg tudunk állítani egy-egy folyamatot, akkor a fog még hosszú ideig funkcióképes marad.

A szuvasodás (caries) a fog kemény szöveteinek legtöbbször visszafordíthatatlan változásait idézi elő. Keletkezése a szánkban lévő baktériumok által termelt savak hatására jön létre demineralizációs (ásványi anyag kioldódás) és remineralizációs (ásványi anyag beépülés) folyamatok eredményeként.

Mit okozhatnak a baktériumok?

Hogyan gyógyítjuk?

Kezdődő szuvasodás

Felületes, a zománcban különböző ásványi sók kioldódásával létrejövő elváltozás, melyet a baktériumok által termelt savak okoznak. Nincs üreg, többnyire nem fájdalmas, fehér foltok a zománcon.

Helyes fogápolás

Fluoridok beépítése a kioldódás helyén
Fluoridos fogselymek
Megfelelő fogkrém

Zománcszuvasodás
Előrehaladott folyamat, létrejött az üreg, mely bakteriálisan fertőzött, beteg. Fájdalom hideg, édes, sós ingerre létre jöhet.

Szuvas részek eltávolítása után:

Tömések
Inlay
Onlay

Dentinszuvasodás
Mély, a zománc-dentin határon túlhaladó szuvasodás.

Szuvas részek eltávolítása után:

Tömések
Inlay
Onlay

Ideget elérő szuvasodás
Ha a fertőzés eléri az idegkamrát a legtöbb esetben nagy fájdalom jelentkezik, az ideg elhal és a baktériumok a csontban terjednek tovább.

Gyökérkezelés, melynek során eltávolítjuk a beteg ideget a fő gyökércsatornákból, majd az esetleges gyógyszeres lezárás után gyökértömést készítünk. Ezután a koronai részt restauráljuk, onlay vagy korona készíthető rá.

Kevesen tudják, hogy a fogszuvasodás kezdeti stádiumában még visszafordítható. Ilyenkor a zománc folytonossága még nem szakadt meg, nincs üreg, „lyuk”, de az ásványi sók kioldódása már észlelhető. Gyakorlott fogorvos szeme jól meg tudja különböztetni a mélyre terjedő szuvasodástól. Ez a jelenség még visszafordítható kis odafigyeléssel, helyes szájápolással és megfelelő szájápolási termékek (fogselyem, interdentális fogkefe, szájvizek…) alkalmazásával.

A hagyományos fluoridokat (aminfluorid, nátriumflourid) tartalmazó lakkok használatakor csak a felszínes rétegen alakul ki vékony ellenálló réteg és ez a hatás csak rövid ideig tart. A mélyfluorizáló oldat segítségével viszont hosszan tartó fluoridtöbbletet lehet biztosítani a remineralizációhoz. Az eljárás során két féle anyagot juttatunk a demineralizált, felmaródott fogfelszínre. Az első anyag Mg2+, és Cu2+-t tartalmazó SiF62- komplexes ásványi kovasav; a másik anyag Ca(OH)2 szuszpenzió. A két anyag találkozásakor térhálós kovagél polimer keletkezik, mely kitölti a felmaródott felszínt.

Az ideg elhalása előtti stádiumig a fogak kitisztítása és töméssel vagy inlay-jel való ellátása a megoldás.

Amikor a szuvasodás még mélyebbre terjed, kialakul a zománcban illetve a dentinben is az elváltozás, elszaporodnak a savtermelő baktériumok. A folyamat addig halad előre, amíg az ideget fedő dentinréteg is elpusztul, felpuhul, ennek eredményeként az ideg érintkezni fog a külvilággal. Ez már legtöbbször heves fájdalommal jár, majd elhal az ideg. Ilyenkor már célszerű koronával, onlayjel borítani a fogat. Csak ezekkel lehet hosszú távú sikert elérni a fog megtartása érdekében.

Folytatás: Külcsín... a fog bundája

Fogászati rendelőnk széleskörű fogászati ellátással foglalkozik – az egyszerű esztétikus töméstől, fogkő-eltávolítástól kezdve a legbonyolultabb kombinált fogpótlásig. Kellemes légkör, mosolygós arcok, barátságos tekintet – ezek mind megkönnyítik a kezelést. Ki tudja, lehet, hogy máskor is találkozunk?